Leermoeilijkheden

Onderzoek en Behandeling bij Leermoeilijkheden

Wanneer uit de visuele screening of na de visuele training blijkt dat er geen visuele disfunctie meer is, kijken we verder naar andere mogelijke oorzaken van de leerproblemen van jouw kind. Dit doen we in overleg met jou als ouder, vanaf het kennismakingsgesprek, en we gaan dieper in op de specifieke uitdagingen van je kind tijdens het screenen.

Voor kinderen die moeite hebben met rekenen – of het nu gaat om omkeringen in cijfers, problemen met keersommen, of het niet kunnen automatiseren van sommen tot 10 – wordt vaak meteen gedacht aan dyslexie of dyscalculie. Maar het is belangrijk om te weten dat dit niet altijd het geval is. Vaak kan een alternatieve rekentechniek of een andere benadering al voor positieve verandering zorgen.

Als het gaat om lezen, kunnen de meeste kinderen in de eerste maanden van groep 3 goed mee blijven komen met de rest van de klas. Maar rond de kerstvakantie begint het vaak lastig te worden. Het tempo in het leesonderwijs neemt dan een sprongetje, en kinderen die moeite hebben met lezen, vinden dit vaak ontmoedigend. Al snel wordt er gesproken over dyslexie, maar ook hier geldt dat dit niet altijd de oorzaak is. Een andere manier van aanbieden, afgestemd op het kind, kan vaak al voldoende zijn om het bij te benen en plezier in lezen terug te krijgen.

Soms merken we pas in groep 4 of 5 dat een kind vastloopt met spellen. Maar dat is geen reden voor paniek, want we beginnen altijd bij de basis: een stevig fundament. Een goed fundament is namelijk de sleutel naar succesvol spellen. Het verbeteren van spelling komt niet voort uit het simpelweg leren van regels, maar door het versterken van woordbeelden. We zorgen ervoor dat kinderen deze beelden stevig in hun geheugen verankeren.

Naast de theoretische aanpak werken we ook actief met sensomotorische oefeningen, die blokkades opheffen en het leerproces bevorderen. En geen zorgen, we zitten niet de hele tijd achter de tafel. We maken veel gebruik van beweegspelletjes! Beweging stimuleert de hersenen en helpt kinderen informatie beter te onthouden, wat het leerproces een stuk aangenamer en effectiever maakt.