Als ouders of leerkrachten hebben we het vaak over "rekenvaardigheid," maar een belangrijk onderdeel daarvan zijn redactiesommen, die net wat meer vragen dan de standaard optel- of vermenigvuldigvragen. Redactiesommen – ook wel context- of verhaalsommen genoemd – bieden kinderen een bredere context waarin ze rekenen in de praktijk kunnen toepassen. Maar wat zijn redactiesommen precies, hoe zien ze eruit, en wat maakt ze zo nuttig?
Wat zijn redactiesommen?
Redactiesommen zijn rekenopgaven die in verhaalvorm worden aangeboden, waarbij leerlingen zelf moeten uitzoeken welke rekensom nodig is om het probleem op te lossen. Ze bevatten alledaagse scenario's, zoals het aantal appels dat een boer verkoopt of de verdeling van snoepjes tijdens een feestje. In plaats van simpelweg een rijtje sommen op te lossen, vraagt een redactiesom het kind om te begrijpen wat er precies gevraagd wordt en hoe dit rekenkundig opgelost kan worden.
Bijvoorbeeld: “De “klassenmoeder van de klas van juf Jet koopt voor het schoolreisje 3 dozen met 10 pakjes drinken. Ook koopt ze nog 4 losse pakjes. Hoeveel pakjes heeft ze gekocht?” In dit voorbeeld moet het kind eerst begrijpen dat dit eerst om een keeropgave gaat, vervolgens moet er iets bij worden opgeteld.
De opbouw van redactiesommen
Redactiesommen beginnen vaak eenvoudig, met herkenbare situaties voor jonge kinderen, en worden vervolgens steeds complexer naarmate ze meer rekenvaardigheden ontwikkelen. De ontwikkeling in redactiesommen loopt parallel aan de leerlijn van rekenen, waarbij telkens nieuwe vaardigheden aan bod komen. Hieronder geef ik een kort overzicht van deze opbouw:
1. Groep 3-4: Begin met eenvoudige optel- en aftreksommen. Kinderen leren hier nog vooral tellen en basisbewerkingen, en redactiesommen bevatten eenvoudige situaties waarin het antwoord direct af te leiden is.
2. Groep 5-6: In deze groepen worden vermenigvuldigen en delen steeds belangrijker. De verhalen worden langer en vragen om meer rekenkundige bewerkingen. Kinderen leren ook om de juiste informatie uit de tekst te filteren, iets wat later steeds belangrijker wordt bij moeilijkere sommen.
3. Groep 7-8: Hier worden de redactiesommen complexer en worden ook breuken, procenten en zelfs basisbegrippen van meten en meetkunde verwerkt. Kinderen leren meerdere stappen in een probleem op te lossen, wat een goede voorbereiding is op het rekenonderwijs in het voortgezet onderwijs.
In groep 1-2 wordt ook aandacht besteed aan redactiesommen. Deze worden natuurlijk niet schriftelijk aangeboden, maar ook hier leren de kinderen sommen in een context uit te rekenen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een eekhoorntje dat kastanjes verzameld. In het ene mandje heeft hij 3 kastanjes en in het andere mandje heeft hij er 2. Hoeveel kastanjes heeft hij dan verzameld.
Waarom zijn redactiesommen belangrijk?
Redactiesommen zijn om meerdere redenen essentieel. Ze leren kinderen namelijk:
- Probleemoplossend denken: Het vinden van een oplossing in een verhaalsom vraagt inzicht en stimuleert het denkproces. Kinderen leren onderscheid maken tussen de relevante en irrelevante gegevens in een verhaal.
- Begrip van reële situaties: Door redactiesommen te gebruiken, zien kinderen dat rekenen deel uitmaakt van het dagelijks leven. Ze begrijpen dat rekenen niet alleen om abstracte cijfers gaat, maar ook om praktische toepassingen.
- Stap voor stap werken: Redactiesommen leren kinderen hoe ze een vraag stap voor stap kunnen oplossen en moedigen hen aan om niet meteen naar het antwoord te springen.
Tips om redactiesommen thuis te oefenen
Hoewel redactiesommen belangrijk zijn, kunnen ze voor sommige kinderen lastig zijn. Daarom kan extra oefening thuis zinvol zijn. Bij CvGCoaching zijn er speciale boekjes met redactiesommen verkrijgbaar in de webshop(https://www.cvgcoaching.nl/webshop). Deze boekjes zijn speciaal ontwikkeld om kinderen op een laagdrempelige manier te helpen bij hun rekenvaardigheid. Aan de linkerkant van de bladzijde is voldoende ruimte om berekeneningen/tekeningen en uitleg te schrijven. Achterin het boekje vind je niet alleen de antwoorden terug, maar zijn de sommen ook allemaal met berekening uitgeschreven. Hiermee kunnen kinderen in hun eigen tempo (met u als ouder) oefenen, wat hun zelfvertrouwen in rekenen aanzienlijk kan verhogen.
Koop alsjeblieft geen toetsboekjes voor je kind van de toetsen die op school gebruikt worden. Kinderen leren dan antwoorden uit het hoofd en kunnen nog niet goed omgaan met redactiesommen! Hierbij krijg je een heel vertekent beeld van de ontwikkeling van je eigen kind. De boekjes uit mijn webshop bevatten dan ook geen opdrachten die in de toetsen voorkomen. Ze bevatten allemaal opdrachten om de vaardigheid van het maken van redactiesommen te oefenen.
Reactie plaatsen
Reacties