**Een vliegende start: Hoe je kind sterk het nieuwe schooljaar ingaat**

Gepubliceerd op 26 augustus 2024 om 08:00

De start van het nieuwe schooljaar is voor veel kinderen een spannende tijd. De zomer is voorbij en het is tijd om weer in de schoolroutine te komen. Voor sommige kinderen is dit een moment vol enthousiasme en nieuwsgierigheid, terwijl anderen met gemengde gevoelens de schoolpoort weer doorgaan. In deze blog geef ik enkele situaties die je als ouders kunt tegenkomen in de eerste weken van het schooljaar, en geef ik tips om deze periode zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Op de eerste schooldag loopt je kind de klas in en ziet dat het vertrouwde maatje van vorig jaar nu in een andere groep zit. Je kind kijkt wat onzeker om zich heen, op zoek naar een bekend gezicht, maar zonder succes. Thuis komt Sipkees naar voren: “Ik wil niet meer naar school, er is niemand die ik ken.” Als ouder is het belangrijk om deze gevoelens serieus te nemen. Dit is een perfect moment om de "verbondenheidsemmer" van je kind te vullen. Plan een speelafspraak met een nieuw klasgenootje of moedig je kind aan om over zijn of haar gevoelens te praten. Zo zorg je ervoor dat je kind zich sneller thuis voelt in de nieuwe omgeving.

Het komt ook vaak voor dat kinderen tegen de eerste uitdagingen aanlopen, zoals het leren van nieuwe stof die hen moeilijk lijkt. Je merkt dat je kind thuis steeds vaker klaagt: “Ik kan dit niet, het lukt me nooit.” Deze negatieve gedachten kunnen wijzen op een "lege competentie-emmer". Help je kind door de taken op te delen in kleine, behapbare stappen en prijs de inzet, niet alleen het resultaat. Dit versterkt het zelfvertrouwen en maakt het makkelijker om door te zetten.

Soms merk je dat je kind zich terugtrekt, stil wordt, of je ziet Booskees. Misschien omdat er regels zijn in de klas waar je kind moeite mee heeft, zoals niet kunnen kiezen wanneer er gepauzeerd wordt. Deze situaties kunnen een teken zijn van een "lege autonomie-emmer". Kinderen willen het gevoel hebben dat ze zelf keuzes kunnen maken, ook op school. Probeer thuis keuzes te bieden waar mogelijk, zoals het zelf laten kiezen wat er mee naar school gaat voor de lunch. Dit helpt je kind om zich meer in controle te voelen.

In de eerste weken van het schooljaar is het ook niet ongewoon dat kinderen ’s ochtends met tegenzin naar school gaan of zelfs buikpijn krijgen. “Ik wil niet naar school, ik voel me ziek.” Het kan zijn dat je kind zich angstig voelt over nieuwe situaties, wat te maken kan hebben met een "lege behoefte-emmer" en mogelijk de aanwezigheid van een Bangkees of zelfs een Pniekees. Het is dan belangrijk om naar je kind te luisteren en deze gevoelens serieus te nemen. Kleine stapjes, zoals samen even door de klas lopen na schooltijd, kunnen helpen om de angst te verminderen.

Voor jullie als ouders is het de kunst om in deze eerste weken alert te zijn op de signalen van je kind. Zorg dat je regelmatig even de tijd neemt om te vragen hoe de dag is geweest en wat er goed ging of juist moeilijk was. Wil je kind hier geen antwoord op geven dan kan hij misschien een tekening maken over de dag. Wij hij dit ook niet? Dan is dat natuurlijk ook helemaal oké. Het luisteren naar de behoeften of het verhaal van je kind helpt om de verbondenheids-, competentie-, en autonomie-emmers gevuld te houden. Door aandacht te besteden aan de behoeften van je kind en eventuele Butskees, Booskees, Neekees, Sipkees, Bangkees en Pniekees tijdig te signaleren, geef je je kind de beste start van het nieuwe schooljaar.

Ik wens iedereen die dit leest een heel erg mooi schooljaar toe!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.