**De leesontwikkeling in groep 3. Hoe kun je als ouder ondersteunen?**

Gepubliceerd op 2 september 2024 om 08:00

Het beginnend leren lezen is een cruciale fase in de ontwikkeling van een kind. In groep 3 maken kinderen vaak hun eerste stappen in het lezen, wat een basis vormt voor hun verdere schoolloopbaan en leven. Hoe verloopt deze leesontwikkeling? Hoe kunnen ouders dit proces ondersteunen? En wanneer is het tijd om hulp in te schakelen als het lezen niet zo soepel verloopt?

Het verloop van de leesontwikkeling in groep 3

In groep 3 wordt de basis gelegd voor het zelfstandig lezen. De meeste kinderen starten het jaar met het leren van de letters en hun bijbehorende klanken. Ze leren hoe ze deze klanken samenvoegen tot woorden en zinnen. Dit proces heet 'decoderen', waarbij kinderen leren om losse klanken om te zetten in betekenisvolle woorden.

Gedurende het jaar bouwen kinderen hun leesvaardigheid steeds verder uit. Waar ze in het begin van het schooljaar vooral korte, eenvoudige woorden lezen, zullen ze later in het jaar in staat zijn om zinnen en zelfs korte verhalen te lezen. De leesontwikkeling verloopt stapsgewijs:

1. Klankherkenning: Kinderen leren de klanken die bij letters horen.
2. Letterherkenning: Ze koppelen deze klanken aan de geschreven vorm van letters.
3. Woorden samenstellen: Door klanken te combineren, kunnen ze woorden lezen.
4. Lezen van zinnen: Later kunnen ze hele zinnen en korte teksten lezen.

Dit proces verschilt per kind. Sommigen zullen snel vooruitgang boeken, terwijl anderen meer tijd nodig hebben om de basis te leggen. Geef je kind hier ook de tijd!

Hoe kun je als ouder ondersteunen?

Als ouders speel je een cruciale rol in de leesontwikkeling van je kind. Het bieden van ondersteuning thuis kan het verschil maken tussen moeizaam leren lezen en een soepele leesontwikkeling. Hier zijn enkele manieren waarop je kunt helpen:

1. Dagelijks voorlezen: Voorlezen is een van de beste manieren om de leesvaardigheid te stimuleren. Het verrijkt de woordenschat van het kind en geeft hen inzicht in hoe zinnen en verhalen zijn opgebouwd. Ook wordt lezen zo geassocieerd met een gezellige, positieve ervaring.

2. Samen lezen: Lees samen met je kind. Lees om de beurt een zin of een bladzijde lezen. Dit kan helpen om de overgang van luisteren naar zelf lezen te vergemakkelijken. Moedig hen aan om hardop te lezen, zodat je kunt helpen bij het corrigeren van fouten.

3. Maak lezen leuk: Kies boeken die aansluiten bij de interesses van je kind. Als ze van dieren houden, zoek dan boeken over dieren. Dit motiveert hen om te lezen en zorgt ervoor dat ze plezier beleven aan het leren.

4. Bied positieve feedback: Het leren lezen kan soms frustrerend zijn. Zorg ervoor dat je je kind positief bekrachtigt, zelfs bij kleine successen. Dit helpt hen om gemotiveerd te blijven en zelfvertrouwen op te bouwen.

Wanneer hulp inschakelen?

Soms verloopt de leesontwikkeling niet zo vlot als gehoopt. Het is belangrijk om als ouder alert te zijn op signalen die kunnen wijzen op leesproblemen. Enkele signalen om op te letten zijn:

- Moeite met klankherkenning: Als je kind na een paar maanden nog steeds moeite heeft met het herkennen van letters en hun klanken, kan dit een teken zijn van een probleem.
- Woordherkenning: Als je kind moeite blijft hebben met het samenvoegen van klanken tot woorden, kan dat wijzen op een leesstoornis, zoals dyslexie.
- Frustratie of vermijding: Als je kind gefrustreerd raakt of lezen probeert te vermijden, kan dit een teken zijn dat het proces te moeilijk voor hen is.
- Langzame vooruitgang: Als je merkt dat je kind aanzienlijk langzamer vooruitgang boekt dan zijn of haar leeftijdsgenoten, is het verstandig om hier aandacht aan te besteden.

Als je een van deze signalen opmerkt, is het belangrijk om allereerst in gesprek te gaan met de leerkracht. Samen kun je beoordelen of het nodig is om eventueel extra hulp in te schakelen, bijvoorbeeld via een remedial teacher, getraind coach of logopedist. Vroegtijdige interventie kan voorkomen dat leesproblemen verergeren en kan ervoor zorgen dat je kind de benodigde vaardigheden ontwikkelt. 

Conclusie

Het leren lezen in groep 3 is een spannende, maar ook uitdagende fase. Met de juiste ondersteuning van ouders kunnen kinderen deze mijlpaal met vertrouwen bereiken. Door dagelijks te lezen, samen te oefenen en op tijd hulp in te schakelen bij problemen, kunnen ouders een essentiële rol spelen in de leesontwikkeling van hun kind. Het belangrijkste is om geduld en begrip te tonen en je kind te blijven aanmoedigen, zodat lezen een plezierige ervaring blijft.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.