Rekenen is een van de belangrijkste vaardigheden die kinderen op de basisschool leren. In groep 3 maken kinderen een belangrijke stap in hun rekenontwikkeling, waar de basis wordt gelegd voor hun verdere schoolcarrière. Het leren rekenen in deze fase kan echter uitdagend zijn, zowel voor het kind als voor de ouders. In deze blog bespreken we hoe de rekenontwikkeling in groep 3 verloopt, hoe ouders hun kind kunnen ondersteunen, en welke signalen belangrijk zijn om in de gaten te houden.
De rekenontwikkeling in groep 3
In groep 3 maken kinderen kennis met belangrijke rekenvaardigheden die hen voorbereiden op complexere sommen en rekenproblemen in de hogere groepen. De focus ligt op het aanleren van de basisbewerkingen zoals optellen en aftrekken, maar ook het begrip van getallen en hoeveelheden wordt verder ontwikkeld. Hieronder een kort overzicht van wat kinderen in groep 3 leren:
-
Getalbegrip: Kinderen leren getallen herkennen, benoemen en plaatsen op een getallenlijn. Dit helpt hen bij het begrijpen van de onderlinge relaties tussen getallen.
-
Optellen en Aftrekken: De basisbewerkingen vormen een groot onderdeel van het rekenen in groep 3. Kinderen leren optellen en aftrekken met getallen tot 20 en later tot 50.
-
Klokkijken: Het leren lezen van analoge en digitale klokken begint in groep 3. Dit omvat het begrijpen van hele uren en later ook halve uren en sommige methodes bieden ook de kwartieren in groep 3 aan.
-
Maten en gewichten: Kinderen maken kennis met eenvoudige eenheden zoals meters, liters, en kilogrammen.
-
Ruimtelijk inzicht: Dit omvat het herkennen van vormen, patronen, en het leren begrijpen van ruimtelijke verhoudingen.
Hoe kunnen ouders ondersteunen?
Ouders spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van rekenvaardigheden bij hun kind. Hun steun en aanmoediging kunnen het verschil maken in hoe een kind rekenen ervaart en zich hierin ontwikkelt. Hier zijn enkele manieren waarop ouders kunnen helpen:
-
Speels leren: Gebruik dagelijkse situaties om rekenen leuk en interactief te maken. Denk bijvoorbeeld aan het tellen van voorwerpen tijdens het boodschappen doen, het delen van snoepjes of het samen klokkijken. Dit maakt rekenen tastbaar en relevant voor het kind.
-
Positieve benadering: Toon geduld en blijf positief, zelfs als je kind moeite heeft met bepaalde rekenvaardigheden. Complimenteer de inspanning in plaats van alleen het resultaat. Dit helpt bij het opbouwen van zelfvertrouwen en een positieve houding ten opzichte van rekenen.
-
Structuur en herhaling: Regelmatige oefening is belangrijk. Maak gebruik van spelletjes, apps of oefenboeken die zijn afgestemd op het niveau van groep 3. Herhaling helpt bij het verankeren van kennis en vaardigheden.
-
Lees verhalen met rekeninhoud: Er zijn veel kinderboeken die rekenen op een speelse manier integreren. Door verhalen voor te lezen waarin getallen of rekensommen een rol spelen, wordt rekenen onderdeel van een plezierige activiteit.
Wanneer hulp inschakelen?
Hoewel het normaal is dat kinderen in hun eigen tempo leren, zijn er bepaalde signalen die kunnen aangeven dat extra hulp nodig is. Het is belangrijk om alert te zijn op de volgende tekenen:
-
Herhaaldelijke frustratie: Als je kind vaak gefrustreerd raakt of in tranen uitbarst bij het rekenen, kan dit een teken zijn dat het moeilijkheden ondervindt.
-
Achterblijven op de rest van de groep: Als je merkt dat je kind voortdurend achterblijft bij de klasgenoten, ondanks inspanningen thuis en op school, kan dit een indicatie zijn van rekenproblemen.
-
Vermijden van rekenactiviteiten: Let op als je kind probeert rekenactiviteiten te vermijden of zich er voortdurend voor wil excuseren. Dit kan een teken zijn van onzekerheid of angst.
-
Langzaam vooruitgang: Als er na meerdere maanden weinig tot geen vooruitgang is in de rekenvaardigheden, is het verstandig om dit te bespreken met de leerkracht.
Wat te doen bij rekenproblemen?
Als je het gevoel hebt dat je kind moeite heeft met rekenen, is het belangrijk om tijdig in te grijpen. Bespreek je zorgen met de leerkracht, die een goed beeld heeft van de voortgang en eventuele problemen van je kind. De leerkracht kan extra ondersteuning bieden in de klas of, indien nodig, doorverwijzen naar een specialist zoals een remedial teacher of gespecialiseerd coach. Er zijn ook verschillende ondersteuningsprogramma's en tools beschikbaar die specifiek gericht zijn op het verbeteren van rekenvaardigheden.
Conclusie
Rekenen leren in groep 3 is een belangrijke stap in de ontwikkeling van een kind. Als ouder kun je een waardevolle bijdrage leveren door het leerproces positief te ondersteunen en signalen van mogelijke problemen tijdig op te merken. Door samen te werken met de leerkracht en eventueel externe hulp in te schakelen wanneer dat nodig is, kun je ervoor zorgen dat je kind een stevige basis krijgt in rekenen, wat hen zal helpen in hun verdere schoolcarrière en daarbuiten.
Reactie plaatsen
Reacties